Moikka!
Tänään oli pienen tauon jälkeen jälleen vuorossa lentämistä, aiheena tällä kertaa korkeuden vähentäminen!
Tämän päivän lennon keskeisiä asioita:
- Vaakalentoon siirtyminen sovittuun korkeuteen
- Liuku, korkeuden vähentäminen teholla
- Tehon ja ilmanopeuiden vaikutus liukuun
- Sivuluisu
- Mittareiden käyttö lentotarkkuuden saavuttamiseksi
Lento oli jälleen kerran todella mielenkiintoinen ja siitä jäi paljon käteen! Harjoittelimme mm. sivuluisua 3000 jalan korkeudessa Päijänteen yläpuolella.
Päivä alkoi jälleen briiffauksella ja suunnittelulla. Lentoonlähtö tapahtui Lahti-Vesivehmaan kiitotieltä 07 ja siitä jatkoimme vasemmalla kaarrolla kohti Lahtea jatkaen nousua aina 3000 jalkaan asti. Matkalla Lahden suuntaan harjoittelimme korkeuden vähentämistä teholla, sekä nokan asennolla. Lahden lähettyviltä käännyimme pohjoiseen, kohti Vääksyä sivuluisujen harjoittelua varten. Sivuluisun ideana on siis painaa vastakkaista jalkapoljinta, ja samalla kääntää ohjainsauvaa vastakkaiseen suuntaan. Sivuluisujen jälkeen jatkoimme etelään, kohti Vesivehmaata ja suoritimme laskun kiitotielle 07. Laskun jälkeen rullatessa hallille, sattui mulle nolo ja harmiton, mutta varsin opettavainen moka. Sain koneen pysähtymään vesi-loskalammikkoon liian vähäisen tehon käytön vuoksi, irti pääseminen vaati sitten kovaa tehon lisäystä ja se näkyi lentokoneen rungossa runsaina kuraläiskinä..
Kokonaislentoaikaa tällä hetkellä 4h 46min, ja laskuja 6 kappaletta.
Tässä vielä selitys sivuluisusta, ei ole omia videoita, mutta ajavat asian. :)
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=SAzoEEc36Ms&feature=endscreen
http://www.youtube.com/watch?v=ZdkwDZeON4c
Alla vielä kuvia päivästä :)
Mukavaa viikonloppua!
Santeri
Hi! :)
After a short break, today it was once again time to fly! This time the major topic was a very important part of the flight, namely descent!
Key things of today's flight:
- Descent with power
- Side Slip
- Using gauges for flight accuracy
- Transition from climb to level flight
The flight was once again really interesting and it gave me a lot! We practiced for instance slide slips at 3000 ft. over the lake of Päijänne.
The day started with briefing and planning. We took of from Lahti-Vesivehmaa airfield's runway 07 and turned left towards Lahti continuing to climb to 3000 feet. On our way to Lahti we practiced to descend with using power and the angle of attack. After some practice we turned towards Vääksy, and then we did some side slipping which was really cool! We landed on runway 07 and taxied to the hangar. While taxiing i made a pretty embarrassing, but still harmless mistake we got stuck in slush because I used too less thrust! We got off by setting full thrust by the instructor and it showed up with some mud in the plane!
A basic idea of side slipping, not my own videos but it does the job :)
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=SAzoEEc36Ms&feature=endscreen
http://www.youtube.com/watch?v=ZdkwDZeON4c
Total flighttime: 4h 46 mins, only 40 hours left. :D
Have a wonderful weekend!
Santeri
shiikkis
VastaaPoistaKannattaa harkita jar/part-fcl -yhteensopivan lentopäiväkirjan hankintaa jo tässä vaiheessa, nyt kun lentoja on vasta muutama, niin ne on vielä vaivatonta siirtää toiseen päiväkirjaan. Tuo SIL:n sininen vihko ei täytä vaatimuksia erittelyn osalta, eikä se ole kovin käytännöllinen muutenkaan jatkoa ajatellen.
VastaaPoistaKoska silshopin jälkeläiseltä (ilmailukaupalta) ei näytä olevan saatavissa niitä jostain käsittämättömästä syystä, yksi mahdollinen ostopaikka voisi olla Aeropole, tuotekoodi "SPT-5020" on hyvä ja kohtuullisen kokoinen (jos vertaa esimerkiksi Jeppesenin mustaan järkäleeseen). Näyttää maksavan 20e/kpl jos hakee malmilta, tilauksissa on näemmä 50 euron minimiraja.