Moikka!
Tänään aamulla kello seitsemän jälkeen, kun muut lukiolaiset todennäköisesti vielä nukkuivat, oli mulla suunta jo kohti Lahti-Vesivehmaan lentokenttää. Tänään vuorossa oli rullausta, sekä erilaisten häiriötilanteiden läpikäymistä, mielenkiintoinen aamupäivä oli siis tulossa.
Päivä alkoi kouluttajan rakennuksella, jossa tehtiin polttoainelaskelmat, tarkistettiin säät, sekä suoritettiin laskelmat mm. tarvittavan kiitotien määrästä. Varsinaisen lentämisen osalta päivä aloitettiin jälleen koneen, joka tänään on C150, rekisteriltään D-EHBS ulkoisella tarkastuksella. Ulkoisessa tarkastuksessa käytiin läpi kaikki tarkastuslistoihin merkityt ennen lentoa tarkistettavat kohdat, näihin kuuluu mm. vesibensojen tarkastus ja öljymäärän tarkistaminen.
Kone vedettiin ulos hallista jo hieman auringon sulattamalle rullaustielle, ja käynnistettiin normaalien menetelmien mukaisesti. Käynnistyksen jälkeen suoritimme tarvittavat tarkastuslistat, ja rullasimme odotuspaikalle kiitotie 07. Rullauksen aikana kävimme läpi oikeaoppisen rullauksen alkeita, jarrutusta, kääntymistä ahtaissa paikoissa sekä käännöksiä jäällä että asfaltilla. Lentoonlähtö suoritettiin kiitotieltä 07, välittömästi lentoonlähdön jälkeen vasemmalla kaarrolla lähdimme kohti Lahtea ja nousimme 2000 jalkaan. (2000ft = 600m). Lennon aikana harjoiteltiin lentämään pelkällä sivuperäsimellä, trimmillä sekä teholla. Toisinsanoen varsinaiseen ohjaussauvaan ei tuolloin koskettu ollenkaan. Tuo on ohjainvian sattuessa todella hyödyllinen taito, eikä se ole niin vaikeaa miltä se kuulostaa! :)
Noin puolen tunnin lentämisen jälkeen liityimme myötätuuliosalle kiitotielle 07 ja suoritimme pehmeän laskeutumisen lähes keskelle kiitotietä. Lasku sujuu lento lennolta paremmin. :) Laskun jälkeen teimme u-käännöksen kiitotielle ja takaisinrullasimme kiitotietä vapauttaen sen ja rullaten hallille. Tämän jälkeen oli paperisodan vuoro, kuten jokaisen lennon jälkeen, on lennon jälkeen tehtävä merkinnät omaan lupakirjaan, koneen kirjaan, sekä myös koulutuksessa oppilaan lentokoulutusohjelmaa käsittelevään vihkoseen.
Tiimaa lennosta kertyi 50 min, ja laskuja yksi kappale. Kokonaistiimaa tällä hetkellä 02:28. :) Seuraava lentokeikka olisi tiedossa sunnuntaina, ja viikonloppu kuluu kokeisiinlukemisen merkeissä!
Hyvät viikonloput :)
Santeri
Hi!
This morning at seven o'clock, when other high school students were most probably still asleep, I headed towards Lahti-Vesivehmaa airport (EFLA). Today it was time to learn taxi correctly, and also we went through of variety of incidents which can happen while flying.
The day started at the school building where we did some fuel calculations, checked weather, as well as other calculations needed for a flight. The actual flying of the day started once again with aircraft exterior checks. Today we flew Cessna 150, registered as D-EHBS. The external inspection included for example oil level checking and a look to planes tires.
We pulled the plane out of the hangar to sun melted taxiway, the weather was absolutely beautiful! We started the engine and performed all the checklists. We taxied to holding position runway 07. While taxiing we did some steep turns, braking and turning in tight space. We took off from runway 07, turned left towards the city of Lahti and climbed to 2000 feet. (2000ft = 600m). During the flight we trained to fly without the joystick, just using the rudder, trim and power. It is a very useful skill to have if you face some problems with joystick. And it wasn't that hard! :)
After about half an hour flight we joined the downwind of runway 07 and performed a smooooooth landing right on the middle of the runway. After landing we backtracked runway, vacated it and taxied to the hangar. As usual, after the flight we had a lot of paperwork! After the flight I had to fill my own logbook, planes logbook and the special student book.
Flight time today was 50 minutes. My total time is now 02:28. :) The next flight should be on Sunday!
Have a great weekend! :)
Santeri
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti