lauantai 23. maaliskuuta 2013

First flight

English version following below!

Eilen tosiaan toteutui kauan odotettu asia, nimittäin ensimmäinen koululento.

Lähdimme opettajan kanssa ensimmäiselle lennolle, Lahti-Vesivehmaan kentältä (EFLA). Kyseessä oli siis tutustumislento, ja opettaja ohjasi konetta koko lennon ajan. Koneena toimi Cessna 150, rekisteriltään OH-MBA. Lentoonlähtö tapahtui kiitotieltä 25, joka oli lähes peilijäässä, lentoonlähdön jälkeen kaarsimme vasemmalla kaarrolla kohti Lahtea ja kävimme katselemassa Lahden keskustaa ilmasta käsin. Lahdesta matka jatkui kohti Vääksyä, ja siitä sitten takaisin Vesivehmaalle, lasku kiitotielle 25 ja rullaus hallille. Oppilastiimaa lennosta tuli 39 minuuttia.

Ensimmäisen lennon jälkeen pidimme vaadittavan tunnin pituisen tauon, jonka aikana kävimme läpi mm. koneen kirjan, sekä lentopäiväkirjan täyttöä.

Sitten oli vuorossa toinen lento, jossa sain jo itse tarttua ohjaimiin! Opettajan avustuksella tietenkin. Koneena oli jälleen OH-MBA, aloitimme lennon ulkoisella tarkistuksella, sekä öljyjen ja polttoaineiden määrän tarkistamisella. Tämän jälkeen käynnistimme koneen, rullasimme odotukseen kiitotielle 25, ja suoritimme koekäytön. Tarvittavien liikenneilmoitusten jälkeen lentoonlähtö suoritettiin vieläkin peilijäässä olevalta kiitotieltä 25. Lennon aikana käytiin läpi erilaisten seikkojen vaikutusta lentämiseen, kuten esimerkiksi ilmanopeutta, potkuviritaa, tehoa, sekä laskusiivekkeitä. Pörräämisen jälkeen liityimme myötätuuleen kiitotielle 25, ja suoritimme laskeutumisen. Lentoaikaa lennosta tuli 59 minuuttia. Kokonaisaikaa nyt kerättynä 1:38. Siitä se lähtee. :)

Kaiken kaikkiaan eilisen lennoista jäi aivan loistava fiilis, seuraavia koululentoja odotellessa!

Santeri



English version

Yesterday a long waited thing came true, namely the first training flight!

We started the first flight from Lahti-Vesivehmaa airfield (EFLA). It was an familiarization flight, flown by instructor. The plane was a Cessna 150 from the sixties, registered as OH-MBA. Take off was from runway 25, which was covered with ice! After take off we turned left toward the city of Lahti and we had some wonderful sights of the city! We continued our flight towards the ''city'' of Vääksy, we checked that my house is still up and we continued back to airfield. We landed on runway 25 and taxied to the ramp. Flight time was 39 minutes. :)

After the first flight we had the required one-hour break. During the break we went through the paperwork. (flight diary refill etc.)

Then it was time for another flight where I had the control, assisted by teacher of course. The plane was again OH-MBA, we started with an external authentication, checking the amount of fuel and oil etc. After this we started our engine and taxied to holding point of runway 25 and carried out a test run. We did needed traffic reports and took of from runway 25 which was still ice covered. During the flight we went through some various elements which can effect to your flying. Such as flaps, airspeed, power and trim. After demonstration of those, we joined right downwind for runway 25 and landed safely to the ground. After landing we taxied to the hangar and shut down the engine. Flight time was 59 minutes. Totally I have 1:38 hrs, that's how it goes! :)

All in all, I really can't wait to get back to the skies!

Santeri


5 kommenttia:

  1. Käytettiinkö koneen polttoaineena kenties ES Energiajuomaa?

    VastaaPoista
  2. Hienoa saada lisää ilmailuaiheisia blogeja myöskin på finska! PPL-kurssi on kaikenkaikkiaan hieno kokemus, enjoy! /jaakko

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista :) Vaikka vasta teoriat suoritettu, niin voin nyt jo todeta että on uskomaton kokemus tulossa!

      Poista